Quan era petita i llegia Alicia en terra de meravelles i Alícia a través del mirall, no podia imaginar que el seu escriptor era una matemàtic que va escriure aquella història per a unes nenes, tres germanes, entre elles una Alícia àvida de contes, com jo… Això ho vaig saber més endavant, quan vaig ser més gran… A mi em fascinava, i encara m’agrada molt, la part surrealista de la història: aquell boig conill, que la nena s’encongís i engrandís, la reina dolenta i que demanava el cap de tothom, les cançons i els poemes que hi ha en el llibre… I les boniques il·lustracions en blanc i negre de John Tenniel, tot I que deprés he llegit moltes Alícies més, he vist d’altres dibuixos en colors d’aquesta eterna història matemàtica concebuda com una gran partida d’escacs. Tot això ve al cas perquè enguany es compleixen els 100 anys del naixement de Martin Gardner, divulgador de la ciència i filòsof, que va escriure una Alícia anotada que, com comprendreu, essent fan com sóc d’aquesta història, tinc en una de les prestatgeries de la meva humil biblioteca. Espero que serveixi aquesta notícia per convidar-vos a llegir alguna cosa de Gardner i la seva matemàtica recreativa, així com llegir les seves notes sobre un dels personatges més famosos i entranyables de la literatura universal, aquella Alícia vestida de blau, el meu color preferit.

Anuncis